Tekoälysuositukset varhaiskasvatukseen ja koulutukseen

01.04.2025

Tekoälyn mahdollisuudet ja haasteet koulutukjsessa
Tekoälyn nopea kehitys ja sen yleistyminen opetuksessa herättää niin innostusta kuin huoliakin. Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteisesti laatima Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa - lainsäädäntö ja suositukset -materiaali ohjaa koulutuksenjärjestäjiä vastuulliseen ja turvalliseen tekoälyn käyttöön.

Tekoälyn vaikutus oppimiseen ja opetukseen
Tekoälyn soveltaminen opetukseen tuo mukanaan monia mahdollisuuksia. Teknologian avulla voidaan tukea yksilöllistä oppimista ja tarjota opettajille uusia työkaluja opetuksen suunnitteluun ja arviointiin. Helsingin yliopiston kasvatustieteiden professori Anna Mäkinen näkee tekoälyn positiivisena voimavarana:

"Tekoäly voi auttaa mukauttamaan opetusta oppilaiden yksilöllisiin tarpeisiin, mutta sen käyttö edellyttää kriittistä ajattelua ja eettisiä linjauksia."

Samalla hän korostaa, että teknologia ei saa korvata inhimillistä vuorovaikutusta. Opettajan rooli ohjaajana ja pedagogisena asiantuntijana säilyy ensisijaisena, vaikka tekoäly toisikin uusia välineitä opetukseen.

Tietosuoja ja eettiset kysymykset
Tekoälyn käyttöön liittyy myös haasteita, erityisesti tietosuojan ja eettisten kysymysten osalta. Suomen tekoälyneuvoston jäsen ja oikeustieteen tohtori Pekka Laine muistuttaa tietosuojan merkityksestä:

"On välttämätöntä, että koulutuksen järjestäjät varmistavat, ettei oppijoiden henkilötietoja käsitellyt tekoälyjärjestelmä riko tietosuoja-asetuksia."

Tekoälyn vinoumat voivat vaikuttaa oppilaiden arviointiin ja oppimiseen. Jos tekoälyjä ei ole koulutettu monipuolisella ja kattavalla datalla, sen tekemät analyysit voivat olla harhaanjohtavia tai syrjiviä.

Tulevaisuuden näkymät
Opetushallituksen asiantuntija Maria Virtanen painottaa, että tekoälyn käyttöä koulutuksessa tulee kehittää jatkuvasti:

"Tekoäly muuttuu ja kehittyy jatkuvasti, joten myös sen käyttöä koskevien suositusten ja linjausten tulee pysyä ajantasaisina."

Tekoäly voi tukea oppimista tehokkaasti, mutta sen soveltaminen vaatii harkintaa ja koulutuksen järjestäjiltä selkeitä linjauksia. Meidän tulee varmistaa, että tekoäly tukee pedagogisia päämääriä ja edistää yhdenvertaista oppimista kaikille.

Tekoälyn rooli koulutuksessa kasvaa, ja sen hyödyntäminen voi tuoda merkittäviä etuja oppimiseen ja opetukseen. Samalla on kuitenkin varmistettava, että sen käyttö on eettisesti kestävää ja lainmukaista. Koulutuksen järjestäjien ja päättäjien on pidettävä huoli siitä, että tekoäly toimii tukena eikä esteenä oppimiselle.  

"Tekoäly on tehokas työkalu, mutta sen käyttöä on tarkasteltava kriittisesti ja pedagogisista lähtökohdista käsin."